هوش میان فردی در رشتههایی کاربرد دارد که نیازمند درک افراد هستند. درک افراد یعنی تشخیص انگیزه ها، نیازها، روحیات، علائق و احساسات آنها. برای مثال یک فروشنده اگر هوش میان فردی داشته باشد، تشخیص میدهد که چه کالاهایی مورد نیاز و علاقه مردم است، هر مشتری چه سلائق و علائقی دارد، هر مشتری چه سطح اقتصادیای دارد، و اینکه با هر مشتری چطور برخورد کند که به فروشگاه او جذب شود.
به همین ترتیب در هر رشتهای که در آن درک افراد مهم است، این هوش کاربرد خواهد داشت. از روانشناسی و معلمی گرفته تا نویسندگی فیلم و بازیگری، تا مدیریت و بازاریابی و روزنامهنگاری.