ورود و ثبت نام

درباره‌ی ما

درباره بسته استعدادشناسی روشنای فردا

اجزای برنامه استعدادشناسی

این بسته شامل چهار بخش آموزش، سنجش، کارنامه و پشتیبانی است.

وجود آموزش و پشتیبانی امتیاز ارزشمندی است که متأسفانه عموم برنامه های در حال اجرا در سطح کشور از آن بی بهره اند.
اولاً لازم است که اجزا و اقسام استعداد، مورد فهم شخص قرار گیرد تا بتواند به نتایج سنجش ها و ارزیابی های مشاور تن در دهد، و ثانیاً مگر نه این است که استعداد برای این شناخته می شود که شکوفا شود؟ پس لازم است که بعد از شناخت استعداد، برنامه ای برای شکوفایی آن طراحی و مورد نظارت واقع شود.

ارزیابی مشاهده ای

همین دو ویژگی مذکور در بالا به تنهایی به عنوان وجه تمایز یک برنامه استعدادشناسی کافی است، اما مهم ترین و برجسته ترین ویژگی برنامه، ارزیابی “مبتنی بر مشاهده” است.
از بین روش های روانسنجی، ضعیف ترین آنها پرسشنامه و قوی ترین آنها مشاهده است.
در این برنامه بخش قابل توجّهی از ارزیابی مطابق این اصل مهم علمی طراحی شده است که از آن با عنوان کارسوق هوش های چندگانه یا آزمون عملکردی هوش ها یاد می کنیم.
متأسفانه در اکثریت قریب به اتّفاق برنامه های استعدادشناسی در سطح کشور (و شاید جهان)، از روش های پرسشنامه ای برای ارزیابی هوش – یعنی مقوله ای که اساساً در میدان عمل ظهور و بروز دارد- استفاده می شود. گویی بخواهیم به جای آزمون آمادگی جسمانی، با گفت و گو و گپ زدن توانایی های جسمانی کسی را ارزیابی کنیم! (راستی اگر با پرسیدن و حرف زدن بشود توانایی ها را ارزیابی کرد، دیگر چه نیازی به این همه آزمون و امتحان؟!)

سابقه کاری گروه روشنای فردا

گروه روشنای فردا از سال 1392 به پژوهش و طرّاحی برای ارزیابی هوش های چندگانه در قالب کارسوق عملی -با الهام از ایده آقای محمّد شاکر در مؤسسه عصر خلّاق – اقدام نمود.
در طول این سال ها علی رغم فراز و نشیب ها و تلخی ها و شیرینی ها توانسته ایم تا حد قابل قبولی به توسعه کمّی و کیفی بسته استعدادشناسی و استانداردسازی روش های ارزیابی خود نائل شویم. اعتبار آزمون های هوش مورد استفاده در این بسته، توسط هواردگاردنر-صاحب نظریه هوش های چندگانه- و برانتون شیرر-طراح معتبرترین پرسشنامه هوش های چندگانه در جهان- و توماس آرمسترانگ-نویسنده کتاب معروف هوش های چندگانه در کلاس درس- مورد تأیید قرارگرفته است. 
در این مدّت موفّق شده ایم بیش از هزار بار آزمون ها، پرسشنامه ها و آموزش ها را به صورت رسمی یا غیررسمی، به صورت گروهی یا انفرادی، برای پسرها و دخترها، دبستانی و دبیرستانی، مدارس تیزهوشان یا معمولی … به محک تجربه و بازسازی بگذاریم. در این مسیر همراهی ها و همفکری های جناب آقای ناصری -مؤسّسه آینده سازان قم- کمک کننده بوده است .
ایده اولیه این بسته، آموزش مفاهیم هوش های چندگانه بود، اما با گذر زمان مواردی همچون ارزیابی هوش های چندگانه، آموزش مفاهیم استعدادشناسی، ارزیابی شخصیت، ارزیابی علاقه، ارزیابی ویژگی های جسمی و توجه به مزاج نیز در بسته گنجانده شده و به غنای آن افزوده است.