ورود و ثبت نام

نقاط تمایز

یک برنامه هدایت تحصیلی-شغلی باید چگونه باشد؟

یک برنامه استعدادشناسی را می‌توان در چند محور و مؤلفه مورد ارزیابی قرار داد:

مبانی و نظریات پایه
  • علمی بودن
  • اسلامی بودن
روش‌های استعدادسنجی
  • جامعیت: پوشش‌دهنده همه ابعاد استعداد، از جمله هوش، شخصیت، جسم، مزاج، علاقه و جنسیت
  • کاربردی‌بودن: ناظر به رشته‌ها و مشاغل پیش‌روی مخاطب بودن. به مخاطب بگوید دقیقاً از بین رشته‌های موجود در کتابچه انتخاب رشته دانشگاه یا حوزه کدام‌ها را می‌تواند انتخاب کند.
  • مشاهده‌ای بودن: تکیه بر مشاهدات و آزمون‌های عملکردی به‌جای تکیه بر پرسشنامه‌ها و اظهارات خود مخاطب
  • ارزیابی 360درجه: دریافت نظرات اطرافیان و آشنایان مخاطب، علاوه بر دریافت نظرات خود او
  • استانداردبودن: رعایت معیارهایی همچون روایی و پایایی در روش‌های مورد سنجش
  • بومی‌بودن: طراحی روش‌های استعدادسنجی متناسب با ویژگی‌های مخاطب ایرانی
فراگیر بودن مخاطب

قابلیت شرکت مخاطب در برنامه، از هر سه رده کودک، نوجوان و بالاتر

ساختار و بسته‌بندی
  • رویکرد هدایت تحصیلی‌شغلی: برنامه به منظور هدایت تحصیلی-شغلی مخاطب طراحی شده باشد و بتواند این مأموریت را به انجام برساند.
  • آموزش: در اجزای برنامه، آموزش مفاهیم استعدادشناسی هم به عنوان یک بخش اصلی گنجانده شده باشد.
  • پشتیبانی علمی: فرایند پشتیبانی علمی در حین و بعد از مرحله استعدادسنجی تعریف شده و به صورت پیوسته برقرار باشد.
  • پشتیبانی رشد: پس از صدور کارنامه استعدادسنجی و انتخاب رشته، برنامه خاتمه نیافته و برنامه ریزی و پشتیبانی مسیر رشد تحصیلی-شغلی در دستور کار باشد.
  • معرفی رشته‌ها: رشته‌های دانشگاهی و حوزوی پیش روی مخاطب به طور جزئی و قابل درک به او معرفی شود.
  • سریع‌بودن: مدت زمان اجرای برنامه طولانی نباشد.
  • ارزان بودن

مقایسه مجموعه‌ها

در این قسمت با توجه به محورها و مؤلفه‌های مذکور، یک مقایسه بین پایگاه استعدادشناسی و بعضی از مجموعه‌های فعال در زمینه استعدادسنجی صورت گرفته است.

نکته1: این ارزیابی به صورت کیفی و حدودی انجام شده و کمی و استاندارد نیست.

نکته2: در مواردی که به صورت «؟» درج شده، اطلاعات کافی در دسترس نبوده است.

جدول مقایسه مجموعه‌های استعدادسنجی
نمودار مقایسه محوربه‌محور مجموعه‌های استعدادسنجی
نمودار مقایسه کلی مجموعه‌های استعدادسنجی