در این پایگاه یک ارزیابی ششگانه برای انتخاب رشته استعدادمحور طراحی شده است. اجزای این چهارگانه عبارتند از هوش، شخصیت، مزاج، جسم، علاقه و جنسیت.
برای شرکت در این دوره لازم است که قبلاً دوره آموزشی را پشت سر گذاشته باشید.
شاید در بین عناصر تشکیل دهنده استعداد، شخصیت مهم ترین آن ها باشد، به همین دلیل است که در اولین دوره ارائه شده در این پایگاه، پرسشنامه شخصیت را قرار داده ایم.
مبنای نظری ما در طراحی این پرسشنامه، نظریه تیپ های شخصیتی هالند است که با کمی جست و جو و یا در دوره آموزشی موجود در همین پایگاه، می توانید با آن آشنا شوید.
موفّقیّت در هرکدام از رشته ها و مشاغل، نیازمند برخورداری از تیپ های شخصیتی متناسب با آنهاست. در انتخاب رشته و شغل باید به عنوان قدم اول، تیپ های خودتان را بشناسید (اصطلاحاً نیمرخ شخصیتی تان را ترسیم کنید. ) و بعد در قالب کارنامه استعدادشناسی، تناسب خودتان را با رشته ها بررسی کنید.
و امّا یک نکته مهم، تفاوت علاقه ها و روحیات است. پرسشنامه شخصیت در واقع پرسشنامه روحیات شماست. روحیه حس و حال و خلقیات و روحیات ذاتی و همیشگی شماست. ولی علاقه عامل کشش و جذب به یک کار است. ممکن است شما به کاری علاقه نداشته باشید، ولی از روحیه آن برخوردار باشید و برعکس.
عنصر دیگری که در تناسب سنجی نسبت به هر رشته و شغل باید مدّ نظر داشت، توانایی یادگیری و به یادسپاری در آن زمینه است که از آن با عنوان هوش یاد می کنیم. در مورد هوش نظریات مختلفی مطرح است. به طور کلی دو نگاه در مورد هوش میان روانشناسان رایج است: هوش واحد و هوش چندگانه. مبنای کار ما در این دوره، نظریه هوش های چندگانه گاردنر بوده است.
طبق نظر گاردنر، هر شخص از حداقل 8 هوش برخوردار است و تفاوت افراد در شدت و ضعف برخورداری از این هوش هاست. همچنین هوش ها با کمک دو عامل آموزش و تمرین قابل تقویت هستند، گرچه امکان این تقویت با گذر سن کمتر می شود.
به دو هوش زبانی و ریاضی، اصطلاحاً هوش های مدرسه ای هم گفته می شود. چرا که موفقیت در اکثر دروس مدرسه ای نیازمند به کارگیری این دو هوش است. از همین جهت، این دو هوش در ابتدای بسته گنجانده شده تا آنها که فرصت محدودی تا انتخاب رشته دارند، لااقل این دو هوش مهم خود را محک زده باشند.
با توجه به توضیح فوق، نمی توان افراد موفّق در مدرسه را با استعداد ترین افراد دانست. قبول دارید؟!
هوش فضایی تصویری در تعداد نسبتاً زیادی از رشته های هنری و نیز برخی رشته های مهندسی همچون مهندسی مکانیک، معماری و عمران کاربرد دارد.
هوش جسمی حرکتی در رشته هایی که نیازمند کار دقیق و ظریف با اندام های بدن هستند کاربرد دارد. مثلاً رشته های ورزشی، جراحی، برخی رشته های هنری، برخی رشته های فنی، بازیگری و …
هوش درون فردی و میان فردی لازمه شرکت در رشته هایی است که با مسائل روانی، مشاوره، آموزش و یا مدیریت منابع انسانی سروکار دارند.
کاربرد اصلی هوش موسیقیایی در رشته های نوازندگی و آهنگسازی است.
حضور هوش طبیعت گرا در رشته های متنوعی ضروری است، از زیست شناسی و زمین شناسی و چوب شناسی گرفته تا پزشکی و روانشناسی و باستان شناسی.
هوش های هستی شناختی، فرهنگی و شرایط، سه هوش واره دیگر هستند که در فهرست اصلی هوش های چندگانه گاردنر قرار ندارند، ولی هرکدام در برخی از رشته ها نقش اساسی و غیرقابل چشم پوشی دارند.
هرکدام از دوره های سنجشی این پایگاه شامل چند آزمونک هستند. اکثر این آزمونک ها به صورت چندگزینه ای طراحی شده اند، اما تعدادی از آنها نیازمند ضبط صدا یا تصویر هستند.
بدن انسان را ترکیب چهار خلط شکل داده است:
ترکیب با نسبت های مختلف این چهار خلط، باعث شکل گیری مزاج های نه گانه در انسان می شود.
هر مزاج ویژگی های جسمانی و رفتاری خاص خود را به همراه می آورد.
مزاج شناسی در پیشگیری و تشخیص و درمان بیماری ها، طراحی رژیم غذایی، طراحی سبک زندگی، انتخاب همسر و همکار، پیش بینی و کنترل رفتار خود و دیگران، استعدادشناسی و انتخاب رشته و شغل کاربرد دارد.
تفاوت پرسشنامه های مورد استفاده در این پایگاه با سایر پرسشنامه های مشابه در این است که:
دوره استعدادسنجی دارای پیش نیازهایی می باشد که قبل از ثبت نام می بایست به آنها توجه کنید تا در ادامه آموزش به مشکل نخورید.
با توجه به مجازی بودن دوره، وجود یک رایانه یا تلفن همراه با ابعادی که بتوان در آن نوشتهها را نسبتاً راحت و سریع مشاهده کرد، لازم است.
در دوره سنجشی «سریع» سالم بودن بلندگو، میکروفون، دوربین عکسبرداری و فیلمبرداری دستگاه نیز برای برخی فعالیت ها لازم است.
به طور کلی برای انجام همه فعالیت ها با تمرکز کافی، وجود یک محیط خلوت ضروری است.
برای سنجش استعداد روشهای متنوعی از قبیل پرسشنامه، مصاحبه، آزمون قلمکاغذی، آزمون عملی، مشاهده، ایجاد پرونده استعدادشناسی و ... وجود دارد. طبعاً هرچقدر دقت آزمونها بیشتر شود، سرعت آن ها کمتر و هزینه آن بیشتر خواهد شد.
برای کسانی که تا زمان انتخاب رشته فرصت کمی دارند و یا به طور کلی نمیخواهند وقت زیادی صرف کنند، دوره سنجشی «سریع» پیشنهاد میشود، وگرنه سنجش برتر در دوره اصلی و به صورت آزمونهای قلمکاغذی و عملکردی اجرا میشود.
خیر، همه محتوای موجود در دوره «سریع»، در دوره اصلی قرار دارد.
به جز برخی آزمونها که در توضیحات آنها ذکر شده، در آزمون های ذیل یک هوش، رعایت ترتیب ضروری نیست.
ولی رعایت ترتیب هوشها مهم است. دورههای ارزیابی هوشها را مطابق آنچه در فهرست پایگاه قرار داده شده طی کنید.
دوره سنجشی «سریع» شامل چند پرسشنامه است که پاسخ گویی به آن حتی در عرض یک روز هم ممکن است.
دوره سنجشی اصلی شامل چند ده آزمونک است که پاسخ گویی به آن در فشرده ترین حالت یک هفته و در حالتهای طبیعیتر بین یک تا چندماه زمان نیاز دارد.
شما این فرصت را دارید، با تکمیل فرم زیر، قبل از انتخاب دوره مناسب خود، از مشاوره رایگان کارشناسان مجموعه روشنای فردا استفاده نمائید.
پاسخگوی شما هستند
600,000 تومان
amin.talebkamal –
پرسشنامه تصویری ایده خوبیه
ناشناس –
تشکر بابت تصویری کردن پرسشنامه ها
البته همون طور که گفتید بهتره یکی دو بار بریم و بیایم و مشورت کنیم تا جواب هامون دقیق تر باشه
Keramati –
یکی از دغدغہ ھای من انتخاب درست رشتہ ی متناسب با شخصیت ھوش و استعداد پسرم بود کہ خداروشکر با آشنایی باسایت شما تا حد زیادی این دغدغہ کاھش پیدا کرد باتوجہ بہ اینکہ در سایت شما از ردہ ی سنی ۱۱ سال بہ بالا این امکان بہ ھمگان دادہ میشہ تا استعداد و ھوش خود را شناسایی کنند وھم چنین از ھمان سن ۱۱ سالگی شغل مناسب برای آیندہ ی بھتر در نظر بگیرند
موزونی –
سلام
به نظرم این دوره های استعدادشناسی بسیار مناسب و در جهت شناخت بهتر از خودمان یا فرزندانمان می باشد و باید همه حداقل در یکی از این دوره ها شرکت کنند.